"Το Αικίντο είναι ο δρόμος της μη αντίστασης και ως εκ τούτου είναι ανίκητο εξ'ορισμού. Υψηλή ή χαμηλή ταχύτητα δεν έχουν καμμία συνέπεια. Απλά και μόνον οι έχοντες την πρόθεση να πολεμήσουν με αυτόν που ενσαρκώνει το συμπαντικό νόμο, επικεντρώνουν την σκέψη τους στην παραβίαση της αρμονίας της ίδιας της φύσης. Το άτομο με κακά και επιβλαβή συναισθήματα, έχει νικηθεί πριν ακόμη κάνει την πρώτη κίνηση. Το αποτέλεσμα της αναμέτρησης έχει ήδη κριθεί."

O'Sensei

Εκδηλώσεις

Κανόνες Συμπεριφοράς

Οι κανόνες συμπεριφοράς που καλείται να ακολουθήσει ο ασχολούμενος όταν βρίσκεται στα ντότζο του Ελληνικού Ομίλου Αϊκίντο είναι οι εξής:


1. Κατά την είσοδό του στο χώρο του ντότζο ο ασχολούμενος υποκλίνεται προς την κατεύθυνση του σόμεν (shomen), του τοίχου δηλαδή που βρίσκεται η φωτογραφία του Ιδρυτή του Αϊκίντο. Η υπόκλιση αυτή, η οποία υπονοεί απόδοση σεβασμού προς τον Ιδρυτή και δεν έχει καμία θρησκευτική διάσταση, λειτουργεί επίσης και ως "διακόπτης" ο οποίος θυμίζει στον ασχολούμενο ότι αφήνει τον έξω κόσμο και ξεκινά την ενασχόλησή του με το Αϊκίντο.

2. Όπως και στους περισσότερους εσωτερικούς χώρους στην Ιαπωνία, έτσι και στο ντότζο, ο ασχολούμενος καλείται να βγάλει τα παπούτσια του και να τα τοποθετήσει στα ειδικά ράφια που υπάρχουν αμέσως δίπλα στην πόρτα. Οι λόγοι υγιεινής και καθαριότητας που υπαγορεύουν την κίνηση αυτή, είναι λίγο-πολύ προφανείς.

3. Ο ασχολούμενος, σημειώνει τα στοιχεία του στο παρουσιολόγιο του ντότζο ακολουθώντας την πρακτική του εκάστοτε ντότζο. Η διαδικασία αυτή πρέπει να τηρείται ανελλιπώς καθώς μέσω των παρουσιών αυτών ο ασχολούμενος θα διεκδικήσει τη συμμετοχή του στις εξετάσεις κίου και νταν.

4. Πριν κατευθυνθεί στα αποδυτήρια όπου και θα φορέσει τη φόρμα του (γκι -gi), ο ασχολούμενος θα πρέπει να βγάλει τυχόν κοσμήματα, ρολόγια κλπ και να τα αφήσει στη γραμματεία του ντότζο μαζί με άλλα τιμαλφή τα οποία ενδέχεται να μεταφέρει. Επίσης αν διαθέτει κινητό τηλέφωνο θα πρέπει να το κλείσει.

5. Μόλις αλλάξει και φορέσει την ενδυμασία του θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι πληροί τους κανόνες υγιεινής και ασφαλείας και εν συνεχεία να προχωρήσει προς το τατάμι. Για την κίνησή του μέσα στο ντότζο ο ασχολούμενος καλό είναι να φοράει ένα ζευγάρι πέδιλα ή παντόφλες τα οποία τοποθετούνται στο πλάι του τατάμι.. Ο ορθός τρόπος τοποθέτησής τους είναι έτσι ώστε να κοιτάζουν έξω από το τατάμι ώστε ο ασχολούμενος να μπορεί να τις φορέσει γρήγορα κατά την έξοδό του.

6. Η είσοδος στο τατάμι, γίνεται πάντοτε από την κάτω δεξιά γωνία, πάντοτε με το πρόσωπο προς το σόμεν και με μια υπόκλιση προς το σημείο αυτό. Αντίστοιχα, η έξοδος από το τατάμι γίνεται από το ίδιο σημείο και με την ίδια διαδικασία. Γενικώς, καλό είναι να αποφεύγεται το να γυρίζει κανείς την πλάτη προς το σόμεν εκτός από από τις περιπτώσεις που επιθυμεί να ευπρεπίσει τη ενδυμασία του (να λύσει και να δέσει τη ζώνη του κλπ).

7. Ο ασχολούμενος θα πρέπει να θεωρήσει μέρος της ενασχόλησής του, τη συμμετοχή του σε τυχόν εργασίες καθαριότητας οι οποίες συνήθως γίνονται πριν από την έναρξη. Στο σημείο αυτό, καλό θα ήταν να ακολουθήσει τις οδηγίες αρχαιότερων ασχολούμενων ή των ούτσι ντέσι (uchi-deshi) του ντότζο οι οποίοι είναι πιο καλά εξοικειωμένοι με το τι χρειάζεται να γίνει πριν ξεκινήσει η διαδικασία.

8. Αν υπάρχει ελεύθερος χρόνος, ο ασχολούμενος μπορεί να εκτελέσει κάποιες κινήσεις ή να ασχοληθεί με τεχνικές ή άλλα σημεία τα οποία τον δυσκολεύουν -ένα καλό σχετικό παράδειγμα είναι οι τεχνικές πτώσεων (ουκέμι -ukemi) τις οποίες μπορεί να εκτελέσει με τη βοήθεια κάποιου αρχαιότερου ασχολούμενου. Αν ο ίδιος ο ασχολούμενος είναι αρχαιότερος από τους υπόλοιπους, καλό είναι να βοηθήσει εκείνος τους νεώτερους αντίστοιχα.

9. Πέντε λεπτά πριν την προκαθορισμένη έναρξη, ο ασχολούμενος θα πρέπει να καθίσει σέιζα (seiza) στην ανάλογη θέση του στη σειρά και να μείνει εκεί ήσυχος μέχρι το χτύπημα των χεριών, το οποίο και σηματοδοτεί την έναρξη. Η σειρά του καθίσματος είναι σε μια ευθεία γραμμή απέναντι από το σόμεν, με τους αρχαιότερους ασχολούμενους στα δεξιά και τους νεώτερους στα αριστερά. Οι ασχολούμενοι κάθονται κατά τρόπον που να καλύπτουν όλο το μήκος του τατάμι -αν ο αριθμός τους είναι μεγαλύτερος θα πρέπει να κάνουν μια δεύτερη σειρά ξεκινώντας από τα δεξιά.

10. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εκτέλεσης των τεχνικών θα πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες του σενσέι, στο μέτρο που τις αντιλαμβάνονται. Αν έχουν το παραμικρό πρόβλημα θα πρέπει να σηκώσουν το χέρι και να ζητήσουν από τον σενσέι να τους εξηγήσει το σημείο το οποίο ενδεχομένως τους προβληματίζει. Η πρόσκληση του σενσέι δε γίνεται επ' ουδενί με δυνατές φωνές.

11. Αν κάποιος ασχολούμενος αργήσει να φτάσει στο ντότζο και η διαδικασία έχει αρχίσει θα πρέπει να αλλάξει το ταχύτερο δυνατό και να σταθεί προσοχή στο σημείο εισόδου του τατάμι, περιμένοντας τον αρχαιότερο να του κάνει νόημα να μπει. Δεν προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή του αρχαιότερου με κανέναν τρόπο καθώς η αργοπορία είναι υπαιτιότητα του ίδιου του ασχολούμενου.

12. Αν κάποιος ασχολούμενος πρέπει απαραιτήτως να εγκαταλείψει το χώρο πριν τη λήξη της διαδικασίας, θα πρέπει να ενημερώσει τον σενσέι εκ των προτέρων. Τη στιγμή που θα πρέπει να φύγει, θα πρέπει να το υπενθυμίσει στον σενσέι και να απομακρυνθεί από το τατάμι όταν ο σενσέι έχει δείξει κάτι και οι υπόλοιποι συνασχολούμενοι εκτελούν κάποια τεχνική.

13. Αν ο ασχολούμενος εγκαταλείψει το τατάμι πριν τη λήξη της διαδικασίας για λόγους ανωτέρας βίας, αναμενόμενο είναι να πρέπει να εγκαταλείψει και το χώρο του ντότζο. Αν μείνει και απλώς συζητά με άλλους ασχολούμενους, οι οποίοι επίσης έχουν εγκαταλείψει το τατάμι ή με θεατές, καταστρατηγεί το επιχείρημα της ανωτέρας βίας, γεγονός το οποίο μειώνει τόσο τον ίδιο όσο και τους τυχόν επισκέπτες.

14. Αν κάποιος ασχολούμενος τραυματισθεί ή αισθανθεί άσχημα, θα πρέπει να ενημερώσει αμέσως τον σενσέι και να διακόψει ότι κάνει. Στην περίπτωση αυτή, μπορεί να καθίσει και να παρακολουθήσει -αν επιθυμεί κάτι τέτοιο- όμως αυτό θα πρέπει να γίνει με ησυχία και σοβαρότητα.

15. Αν κάποιος ασχολούμενος παρακολουθεί εκτός τατάμι, είναι σωστό να σηκώνεται όρθιος κατά τη διάρκεια του αρχικού και του τελικού χαιρετισμού.

16. Αν σε κάποια στιγμή χρησιμοποιούνται όπλα οι ασχολούμενοι θα πρέπει να συμπεριφέρονται με ιδιαίτερη προσοχή. Ο σεβασμός προς τα όπλα πηγάζει από την απλή διαπίστωση ότι είναι αντικείμενα τα οποία μπορούν πολύ εύκολα να τραυματίσουν τον ίδιο τον ασχολούμενο ή τους συνασχολούμενούς του.

17. Η μεταφορά των όπλων από και προς το ντότζο θα πρέπει να γίνεται πάντοτε μέσα σε κάποια θήκη -ακόμα και αν αυτή είναι μια απλή υφασμάτινη. Μια τέτοια πρακτική εξυπηρετεί τόσο ως προς την προστασία των όπλων όσο και ως προς την εικόνα που δίνει ο ασχολούμενος στον έξω κόσμο σχετικά με την ενασχόλησή του. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί (τόσο για λόγους ασφαλείας, όσο και για λόγους συμπεριφοράς) στα αληθινά σπαθιά -αν υπάρχουν στο ντότζο. Οι πάσης φύσεως χειρισμοί τους θα πρέπει να αποφεύγονται εκτός αν υπάρχει σαφής προτροπή του σενσέι για κάτι τέτοιο.

18. Ένα από τα πιο γνωστά ρητά του Μοριχέι Ουεσίμπα, είναι ότι το Αϊκίντο πρέπει να διενεργείται με έναν τρόπο ασφαλή, ζωντανό και ευχάριστο. Αυτή η ρήση του Ιδρυτή δεν δικαιώνει επ' ουδενί την αμέλεια, τις συζητήσεις και τους υπέρ το δέον αστεϊσμούς κατά την ώρα της διαδικασίας είτε ο ασχολούμενος είναι στο τατάμι είτε εκτός. Δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι το Αϊκίντο είναι μια πολεμική τέχνη οι τεχνικές της οποίας είναι εν δυνάμει επικίνδυνες -συνεπώς ο ασχολούμενος οφείλει να έχει την προσοχή του τεταμένη ώστε να προφυλάξει τόσο τον εαυτό του όσο και τους συνασχολούμενούς του.

19. Τόσο από σεβασμό προς τον σενσέι όσο και για λόγους σεμνότητας ο ασχολούμενος θα πρέπει να θυμάται ότι σε κάθε διαδικασία, ο μόνος που δείχνει είναι ο εκάστοτε σενσέι . Οι πάσης φύσεως "μικροεπιδείξεις" μεταξύ των ζευγαριών των ασχολούμενων (ιδιαίτερα αν ο ένας από τους δύο ασχολούμενους είναι νεώτερος του άλλου) θα πρέπει να αποφεύγονται καθώς σπανίως βοηθούν πραγματικά. Αντίθετα δημιουργούν -σχεδόν αναπόφευκτα- μια εικόνα χασμωδίας μέσα στο ντότζο, εικόνα η οποία αφ' ενός αποσπά την προσοχή τους και αφ' ετέρου χαρακτηρίζει άσχημα το ντότζο στα μάτια των επισκεπτών.

20. Κάθε φορά που ο ασχολούμενος καλείται από τον σενσέι για κάτι, θα πρέπει να απαντά με ένα καθαρό "χάι, σενσέι" ( ή "χάι σεμπάι" αναλόγως με το ποιος είναι). Κάθε πράξης θα πρέπει να προηγείται μια μικρή υπόκλιση -όχι ένα απλό νεύμα του κεφαλιού.

21. Κάθε φορά που ο σενσέι προτρέπει τους ασχολούμενους να κάνουν κάτι, αυτοί θα πρέπει να ανταποκρίνονται γρήγορα αλλά όχι βιαστικά, επιλέγοντας αμέσως τον συνασχολούμενό τους και πηγαίνοντας στην κατάλληλη θέση. Κάθε τεχνική ξεκινά και τελειώνει με υπόκλιση προς τον συνασχολούμενο -αυτό περιλαμβάνει και την αλλαγή ρόλων μεταξύ νάγκε (nage) και ούκε (uke). Αν ο ασχολούμενος επιθυμεί, αποδεκτό είναι να εκκινεί την τεχνική λέγοντας "Ονεγκάι Σιμάς(ου)" (Onegai Shimas[u]) και να την καταλήγει λέγοντας "ευχαριστώ" ή "Ντόμο Αριγκάτο" (Domo Arigato). Για την ερμηνεία των συγκεκριμένων φράσεων, δείτε την ακόλουθη ενότητα Ονεγκάι Σιμάσ(ου) και Ντόμο Αριγκάτο.

22. Ο ασχολούμενος καλείται να αφήνει το ντότζο ακριβώς όπως το βρίσκει -αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να αφήνει τα πράγματά του στα αποδυτήρια ή να φέρεται απρόσεκτα στα αντικείμενα που υπάρχουν. Καθώς το ντότζο είναι ένας χώρος ''διαφώτισης'' κυριολεκτικώς, κάθε τι υπάρχει για την διευκόλυνση όλων και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με προσοχή και σεβασμό. Μόνη εξαίρεση στον κανόνα περί παραμονής ρουχισμού στα αποδυτήρια είναι οι χάκαμα καθώς μερικές φορές η μεταφορά τους δεν είναι εύκολη. Στην περίπτωση αυτή οι αρχαιότεροι θα πρέπει να τις τοποθετούν σε ειδικές κρεμάστρες και να φροντίζουν ώστε να μην καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο από όσο πρέπει.

23. Είναι επιβεβλημένο από τη νομοθεσία περί πυρασφάλειας να μην υπάρχουν αντικείμενα (τσάντες, ρούχα κλπ.) στο πάτωμα των αποδυτηρίων. Για το σκοπό αυτό υπάρχουν πάντοτε ράφια και κρεμάστρες.

24. Στους χώρους του ντότζο απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση αναψυκτικών και ποτών.


Σύνδεσμοι

Akikai Foundation

Aikicosmos


Ελληνικός Όμιλος Αϊκίντο

FukuShinKan Dojo, 3ης Σεπτεμβρίου 144, 5ος όροφος
Τηλέφωνο: 210 8811768 (Δευτέρα - Παρασκευή 18:30 - 20:30)
Email :