"Το Αικίντο είναι ο δρόμος της μη αντίστασης και ως εκ τούτου είναι ανίκητο εξ'ορισμού. Υψηλή ή χαμηλή ταχύτητα δεν έχουν καμμία συνέπεια. Απλά και μόνον οι έχοντες την πρόθεση να πολεμήσουν με αυτόν που ενσαρκώνει το συμπαντικό νόμο, επικεντρώνουν την σκέψη τους στην παραβίαση της αρμονίας της ίδιας της φύσης. Το άτομο με κακά και επιβλαβή συναισθήματα, έχει νικηθεί πριν ακόμη κάνει την πρώτη κίνηση. Το αποτέλεσμα της αναμέτρησης έχει ήδη κριθεί."

O'Sensei

Εκδηλώσεις

Σύντομη Ιστορία του Αϊκίντο

Η ιστορία του Αϊκίντο συνδέεται στο μεγαλύτερό της μέρος με την ιστορία του Μοριχέι Ουεσίμπα των απογόνων του και των μαθητών του. Πρόκειται για ένα προσωπικό ταξίδι αναζήτησης το οποίο ξεκίνησε από το 1900 και συνεχίζεται ως σήμερα -μόνο που πλέον συνοδοιπόροι είναι εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο. Ο Μοριχέι Ουεσίμπα γεννήθηκε το 1883 στην πόλη Τανάμπε (Tanabe) της επαρχίας Ουακαγιάμα (Wakayama)στη νότια Ιαπωνία και από πολύ μικρός έδειξε ενδιαφέρον για τις πολεμικές τέχνες. Ξεκινώντας από την παραδοσιακή πάλη σούμο και συνεχίζοντας στο στρατό (όπου και πολέμησε στη Ματζουρία) με τη λογχομαχία και την ξιφομαχία, ο Μοριχέι φάνηκε ότι αναζητούσε κάτι παραπάνω μέσα από τους διάφορους τρόπους μάχης και πάλης. Η αναζήτησή του έγινε πιο συγκεκριμένη, όταν το 1915, γνώρισε τον Σοκάκου Τακέντα (Sokaku Takeda 1859-1943) έναν από τους πιο διάσημους δασκάλους της τέχνης του Τζουτζούτσου (jujutsu). Ο Τακέντα, μύησε το Μοριχέι στα μυστικά της τέχνης του την οποία ονόμαζε Ντάιτο Ρίου Αϊκί Τζουτζούτσου (Daito Ryu Aiki Jujutsu) και η οποία απετέλεσε τη βάση του σημερινού Αϊκίντο.

Μια άλλη παράμετρος που έπαιξε ρόλο στη διαμόρφωση της φιλοσοφίας του Μοριχέι Ουεσίμπα (και της πολεμικής τέχνης που δημιούργησε) ήταν η πίστη του στην παραδοσιακή θρησκεία Σίντο (Shinto) και πιο συγκεκριμένα στις διδασκαλίες ενός πολύ ιδιαίτερου δασκάλου, του Ονισαμπούρο Ντεγκούτσι (Onisaburo Deguchi, 1871-1947). Ο Ντεγκούτσι είχε μια δική του ερμηνεία για το Σίντο στην οποία ενέπλεκε στοιχεία από την τέχνη, την οικολογία και τον τρόπο οργάνωσης των κοινωνιών. Η ερμηνεία του ήταν αποτέλεσμα όλων όσων είχε μελετήσει αλλά και της συνειδητοποίησης ότι οι διδασκαλίες των παλιών έπρεπε με κάποιον τρόπο να ανανεωθούν στη νέα εποχή. Δεν είναι περίεργο που μέχρι λίγο πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο η σέκτα Ομότο Κίο (Omoto Kyo) όπως ονομαζόταν η ομάδα του Ντεγκούτσι ήταν η πολυπληθέστερη θρησκεία της Ιαπωνίας.

Ο Μοριχέι Ουεσίμπα ξεκίνησε να διδάσκει πολεμικές τέχνες στα πλαίσια της Ομότο Κίο όντας παράλληλα δάσκαλος αλλά και μαθητής του Ντεγκούτσι. Πολύ σύντομα η φήμη του ως μεγάλου δασκάλου των πολεμικών τεχνών εξαπλώθηκε σε όλη την περιοχή, ενώ μέσω της σέκτας γνώρισε πολλά σημαίνοντα πρόσωπα της ιαπωνικής κοινωνίας (υψηλόβαθμους αξιωματικούς του στρατού κλπ). Η δεκαετία του '20 ήταν η καθοριστική γι αυτόν καθώς μαζί με τον Ντεγκούτσι έλαβε μέρος σε μια αποστολή στη Μογγολία όπου εκτέθηκε για δεύτερη φορά σε πόλεμο. Τόσο στη Μογγολία, όσο και μετά, στην Ιαπωνία, λέγεται ότι ο Μοριχέι Ουεσίμπα έγινε κοινωνός κάποιων σχεδόν μεταφυσικών εμπειριών οι οποίες τον έκαναν να συνειδητοποιήσει την ουσία των πολεμικών τεχνών και να εδραιώσει τη φιλοσοφία του. Επιστρέφοντας, ξεκίνησε το 1931 στο Τόκιο το πρώτο του ντότζο (dojo - σχολή πολεμικών τεχνών) στο οποίο δίδασκε Άικι Μπούντο (Αiki Budo) τον άμεσο πρόγονο του σημερινού Αϊκίντο.

Η ονομασία Αϊκίντο δόθηκε το 1942 όταν ο Μοριχεί Ουεσίμπα απηυδισμένος από τον πόλεμο που μαινόταν στην Ιαπωνία αλλά και σε όλον τον κόσμο αποσύρθηκε στο αγρόκτημά του στην περιοχή Ιβάμα (Iwama) της επαρχίας Ιμπαράκι (Ibaraki) η οποία βρίσκεται κοντά στο Τόκιο. Εκεί σύμφωνα με τα λεγόμενά του "τελειοποίησε την τέχνη" του την οποία και άρχισε να διδάσκει μετά τον πόλεμο και ακόμα περισσότερο μετά από την άρση της απαγόρευσης των συμμαχικών δυνάμεων για την άσκηση κάθε είδους πολεμικής τέχνης. Η φήμη του Μοριχέι Ουεσίμπα πριν τον πόλεμο βοήθησε στην εδραίωση της σχολής του η οποία ονομάζεται Αϊκικάι Χόμπου Ντότζο (Aikikai Hombu Dojo) και η οποία σήμερα αποτελεί το βασικό "αρχηγείο" του Αϊκίντο σε όλον τον κόσμο.

Σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση του Αϊκίντο, έπαιξε ο γιος του Μοριχέι, Κισομάρου Ουεσίμπα (Kisshomaru Ueshiba 1921 - 1999) ο οποίος τον διαδέχθηκε στην ηγεσία του Αϊκικάι μετά το θάνατό του το 1969. Από τη λήξη του πολέμου και μετά, ο Κισομάρου Ουεσίμπα κατέβαλλε τεράστιες προσπάθειες ώστε το Αϊκίντο να οργανωθεί σωστά και να διαδοθεί τόσο εντός όσο και εκτός Ιαπωνίας, καθώς ο πατέρας του και ιδρυτής είχε ουσιαστικά αποσυρθεί και λειτουργούσε περισσότερο ως πνευματικός δάσκαλος παρά ως πραγματικός εκπαιδευτής -ειδικά στην περίοδο 1955-1969. Πολλοί από τους σημαντικούς σημερινούς δασκάλους του Αϊκίντο μαθήτευσαν και κοντά του, ενώ υπήρξε και πολυγραφότατος συγγραφέας σχετικά με το Αϊκίντο. Δύο από τα βιβλία του, τα "Πνεύμα του Αϊκίντο" (1984) και "Αϊκίντο" (1974) συγκαταλέγονται ακόμα και σήμερα στα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία σχετικά με την τέχνη.

Μια άλλη σημαντική διάσταση της προσφοράς του Κισομάρου Ουεσίμπα είναι αυτή της οργάνωσης του Αϊκίντο από πλευράς διδακτέας ύλης. Από το 1969 οπότε και ανέλαβε τη θέση του "Ντόσου" (Doshu) δηλαδή του αρχιδασκάλου, ο Κισομάρου Ουεσίμπα δημιούργησε ένα κανονικό πρόγραμμα σπουδών το οποίο απετέλεσε τη βάση για τη διδασκαλία του Αϊκίντο σε όλον τον κόσμο. Καθιέρωσε τις βασικές ονομασίες για τις τεχνικές, όρισε ένα σύστημα προαγωγών, βαθμίδων και εξετάσεων και ανέθεσε σε δασκάλους από το αρχηγείο του Αϊκίντο να επιβλέπουν συγκεκριμένες χώρες οι οποίες θα μετατρέπονταν σε κέντρα του Αϊκίντο. Παράλληλα ο ίδιος έλαβε μέρος σε πολλές επιδείξεις και έδωσε εκατοντάδες διαλέξεις οι οποίες σε συνδυασμό με το συγγραφικό του έργο (πάνω από 20 βιβλία) συνέβαλαν αποφασιστικά στη διάδοση του Αϊκίντο.

Σήμερα, το έργο του Κισομάρου Ουεσίμπα συνεχίζει ο γιος του, Μοριτέρου Ουεσίμπα (Moriteru Ueshiba) ο οποίος έχει πλέον και τον τίτλο του Ντόσου, ενώ άλλοι σημαντικοί δάσκαλοι που έχουν αναλάβει να εποπτεύουν ολόκληρες χώρες είναι οι Γιοσιμίτσου Γιαμάντα (Yoshimitsu Yamada) στη Ν. Υόρκη, Καζούο Τσίμπα (Kazuo Chiba) στην Καλιφόρνια αλλά και τη Βρετανία, Χιρόσι Τάντα (Hiroshi Tada) στην Ιταλία, Νουμπογιόσι Ταμούρα (Nuboyoshi Tamura) στη Γαλλία κ.α.


Σύνδεσμοι

Akikai Foundation

Aikicosmos


Ελληνικός Όμιλος Αϊκίντο

FukuShinKan Dojo, 3ης Σεπτεμβρίου 144, 5ος όροφος
Τηλέφωνο: 210 8811768 (Δευτέρα - Παρασκευή 18:30 - 20:30)
Email :